tirsdag 9. juni 2015

Vil du være lykkelig hele livet, skaff deg en hage og dyr



Startet dagen med å vekke hønsene og gi de en godbit fra returbrød fra Kullinarisk i Knarvik. Alltid like stor glede med disse frittgående vennene våre.

Så er det å sanke gras, grønnkål og litt forskjellig til morgen juicen min.

Grønnkål er jo ein heilt fantastisk plante å ha i hagen. Denne er fra i fjord. Har plukket grønne blader i heile vinter,
 og fortset i år+ at eg har et hav av frø snart til neste vår. Geinalt!

Graset eg brukar i juicen skal vera mjukt.

Eg har litt forskjellig i juicen i tillegg til det eg finn i naturen. Eg tar det eg har. Her er det i tillegg ei banan, agurk,
 eit eple og søta den med lønnesevje.



Morro å sjå kor langt jordbæra er kommen. Dei til høgre har eg hatt duk over frå februar. Då kjem dei mykje tidligare!



Så er det ein tur ned til det gamle epletreet som har fått selskap i år av ein hakkespett. No er fuglane fløyet. Fantastisk opplevelse!


Våre frittgåande graskløppare kjem for å få sin morgen godbit. Slik blir dei mykje tammare. Elska berre å ha frittgåande dyr rundt beina!


Måren kaffi og heimalaga røyk er luxus! Morsomt å sjå kor langt den største tobakken er komen. Har ikkje planta ut dei andre endå, Vil ha det litt varmare først. Og Dab radioen er virkelig blitt ein glede. Masse gammal musikk. Slår alltid av ein gang i timen. Då kjem trist nyhetene....


Må alltid ha meg ein tur rundt i åkrane våre, uansett vær. Og jammen har  min små "babyer", som eg sådde som frø inne, klart seg fint sjøl om me har fått rikelig overflod av regn! WOW!


Takk og pris for drivhuset. Morgensjekken, ein prat med plantane, spørja om nokon er tørste..osv.  drivhus skulle vært gitt til alle på blå resept. Har redda meg ut av mørk mange ganger! Året rundt..


Alltid gøy å lære nokke nytt. Her er spirene på tre poteter! 1 potet kan faktisk bli 3 så-poteter! Du kan dele den i to, og sette begge delene i jorda, og i tillegg sette spiren om den er lang! GØY!


Eg har matet villfugler så lenge eg kan huske. De minner meg på at eg egentlig er en fri fugl, og at det er viktig å huske det så ofte som mulig. Kry av dette fuglebrettet mitt.

Kinesiske ordspråket har eg forandret litt på:

Vil du være lykkelig en time, drikk deg full.
Vil du være lykkelig en uke, gift deg.
Vil du være lykkelig hele livet, skaff deg en hage OG dyr, sier no eg då.

1 kommentar: