tirsdag 17. mars 2015

Dyrke enkelt er tingen

Sette poteter rett på jorden, veldig enkelt og morro
Nydelig vårdag og tid for å legge potene ut.



Eg har gjort det på 3 ulike måter

1. Til høyre: Poteten rett på bakken med litt høns og saueskitt rundt+ litt kalk. så tørt høy eller halm over.
2. De i midten: rett på bakken og gjødsel som beskrevet  og med mose over.
3. Til venstre: Ta en spade og skjer ut en firkant , drag torven opp, og legg poteten rett på jorden under torven, gjødsel rundt og snu torven. Lag et lite hull i torven som du snur, slik at poteten latt kan finne veien opp når den begynner å spire.
Eg legger sort torvduk mellom slik at eg slipper å luke.
I høst samlet eg mange blader og la ut over området. Dette fordi det er gjødsel i bladene og makkene elsker visna blader. Makkene er de beste jord forbedre som finnes.

Det kan være en fordel å spire potetene på forhånd.
Gøy å leege poteter rett på plenen! Prøv da vel!



Tomat og agurk 3 uker etter de var sådd.



Eg sådde og satt de i vinduskarmen, slik eg alltid har gjort. Det har gått fint. men eg er begynt å la de neste frø eg har sådd vært i mørket med litt varme til de spirer, og så sette de i vinduet.
Her har de vokst så mye at eg har fjernet plasten. Letter på boksen for å kjenne om de trenger vann. Her er litt av eventyret med å følge med ..dagens lille store glede...


Spennende hva eg får til i drivhuset nå.



I vårt kald drivhus blir det ofte over 30 grader når solen skinner. Så i år har eg prøvd meg med å så litt forskjellig tidlig. Her er reddikke (Bents favoritt) , eg har satt noen poteter, løk og gulerøtter . Urter satt eg inn i høst, og de vokser noe voldsomt. Gøy!


Den første jordbær blomst


Denne jordbær ampelen har eg hatt i flere år. I vinter tok eg den ned i kjelleren, vannet litt og for en uke siden fikk den komme ut i drivhuset igjen. Skiftet litt jord og lagt hønsmøkk i bunn. I dag såg den første blomst. Groglede!

Morsomt å dele det eg holder på med her på vår lille rare gård litt nord for Bergen.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar