lørdag 7. mars 2015

Som en liten fødsel hver gang.

                                        Hurra det spirer!

Gøy å følge med på frøene 7. mars 2015



Våren er en herlig tid å så mine egne frø. Som en liten fødsel hver gang. Her er tomat og redikker som har tiitet opp av jorden. Satt tomat og agurk for en uke siden.Viktig at såjorden ikke er for kompakt.Fuktighet er viktig. Eg fukter den noen timer før eg skal bruke den. Når eg tar jorden i hånden og kniper til, skal det ikke renne vann av den. Da er den perfekt.

Så tar eg og fyller jord i beger, den skal være løs, slik at frøene får puste i jorden. Frø skal vanligvis en halv cm. ned i jorden, det står vanligvis på pakken. Eg fukter en tannstikker med mitt eget spytt og tar et og et frø oppi begeret. På den måten får eg spredd frøene utover i begeret. Spyttet tar også opp din DNA, og du får perfekt grønnsaker som bli spesial-groet frø akkurat deg. 


Så strør eg et tynt lag med fin sand oppå og sprayer med litt vann for å forhindre at det kommer grønske på jorden senere.

Eg merker hvilke frø eg har sådd + dato. Så pakker eg begeret inn i glad pack, og setter de i vinduskarmen. De skal ikke ha mer vann før spirene er ca 2 cm lange. Da løfter eg på plastikken og om jorden er litt tørr, vanner eg fra bunnen. 
Så langt har eg sådd tomater, agurk, tobakk og reddiker. Vet ikke om reddikene er for tidlig, men det jo lov å prøve.

Plantegleden er bare blitt større og større med årene. Nå har eg ikkje lyst å gå på hagesenter og kjøpe ferdige planter og grønnsakplanter, da går eg jo glipp av gleden fra " å fø" de sjøl, følge med, snakke med de, og passe på at de får vann , og potte de om når de er litt større, og så sette de ut i hagen. Et eventyr hver gang!
Det er for tidlig å så de vanlige grønnsaks frøene enda. Da kan de bli langstrakt og tynne før eg kan sette de ut i åkeren når faren for nattefrost er over..  
Lykke til om du synes dette er inspirerende. Vi begynte i det små, så lærer vi underveis. Ofte fant vi svar på spørsmål vi hadde med å google det vi lurte på.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar